Na útoky démona lze odpovídat pouze Božími skutky, totiž odpuštěním, láskou a úctou. - archiv citátů

Věcný rejstřík

Vyhledávání podle kombinace klíčových slov

Církev

  • Snáším neomalené chování druhých (Řehoř Veliký) (článek) - Ve stavbě nese jeden kámen druhý. Každý kámen spočívá na nějakém jiném. Právě tomu tak je i v církvi, kde každý někoho nese a zároveň je nesen někým jiným.
  • 4. adventní / C / Bůh Vánoc zamíchává lidem karty / papež František (kázání) - Bůh Vánoc je však Bohem, který „zamíchává karty“. A činí tak s oblibou. Jak to řekla Maria ve chvalozpěvu Magnificat: Pán mocné sesazuje z trůnu a povyšuje ponížené, hladové sytí dobrými věcmi a bohaté propouští s prázdnou (srov. Lk 1,52-53). To je druhý úžas: úžas nad dějinami.
  • Církev (soubor tematických textů) - Přikázání hlásat evangelium všem lidem, je základním posláním církve. Církev existuje právě proto. (Evangelii nuntiandi 14)   Sebeuskutečňování a sebebudování církve se v tomto světě děje třemi činnostmi, kterými jsou: leiturgia - liturgia (bohopocta, resp. shromáždění k bohopoctě), martireia - martyria (svědectví, zvěstování) a diakonia (služba lásky, charita).
  • Církev je - v určitém smyslu - ovdovělou matkou (Papež František) (tematický text) - Církev má odvahu ženy, která pečuje o svoje děti, aby je dovedla na setkání se svým Ženichem. Takto papež František v homilii při dnešní mši v kapli Domu sv. Marty komentoval dnešní (17.9.2013) epizodu z Lukášova evangelia (Lk 7,11-17) o vdově z Naimu, které Pán vzkřísil syna.
  • Církev se obejde bez biskupů – eklesiologie Oty Mádra (článek) - Církev potřebuje opravdové duchovní lidi, má-li obstát v situaci ohrožení. Obejde se bez konsistoří, ba i biskupů, bez klášterů a poutí, bez biblí, eucharistie a kněží - ale nepřežije bez lidí, kteří vzali Boží věc za svou, kteří nedožívají, ale žijí církev, protože nemohou jinak, protože se dali proniknout životodárným Duchem; jejich život je Kristus a umřít zisk (Flp 1,21).
  • Církev zůstává vzdor vlnobití světa stále pevná (tematický text) - Nikoli náhodou zůstává Boží církev vzdor všemu vlnobití světa stále pevná, jak se sluší na stavbu, která je zbudována na skále apoštolů, a její základy neochvějně odolávají útokům běsnícího moře. Vlny se ji snaží spláchnout, ona se neotřásá;
  • Jak jsi pochybná, církvi, avšak jak tě přesto miluji! (tematický text) - „Jak jsi pochybná, církvi, avšak jak tě přesto miluji! Jak jsi mě nechala trpět, avšak tolik ti dlužím! Chtěl bych tě vidět zničenou, avšak potřebuji tvou přítomnost. Tolik skandálů jsi vyvolala, avšak tys mi umožnila pochopit svatost! Neviděl jsem na světě nic temnějšího, tolik zkompromitovaného, falešnějšího, ale na druhou stranu jsem se nedotkl ničeho čistšího, velkorysejšího, krásnějšího.“
  • Kardinál Martini: tři nástroje proti únavě církve (článek) - 31. srpna 2012 zemřel jeden z největších mužů pokoncilní církve - kardinál Carlo Maria Martini.
  • Mnohé mocnosti se snažili a snaží církev zničit, ale budou zničeny (papež František) (tematický text) - Kolik jen mocností se v průběhu dějin snažilo – a snaží – zničit církev jak zvnějšku, tak zvnitřku, ale všechny budou zničeny a církev zůstane naživu a bude přinášet plody, zůstane nevysvětlitelně pevnou, aby - jak říká sv. Pavel - mohla provolávat: „Jemu buď sláva na věčné věky!“ (2 Tim 4,18). Všechno pomíjí, Bůh trvá. Vskutku, pominula království, pominuly národy, kultury, ideologie a mocnosti, avšak církev založená na Kristu navzdory tolika bouřím a mnoha našim hříchům zůstává věrna pokladu víry ve službě, protože církev není papežů, biskupů, kněží a ani věřících, nýbrž je jedině Kristova. Jedině ten, kdo žije v Kristu, zakládá a hájí církev svatostí života podle Petrova a Pavlova příkladu.
  • První křesťané neutíkali ze světa kvůli jeho ´zkaženosti´ (článek) - Druhý vatikánský koncil nalezl odvahu a ukončil podivné a úzkostné stahování se do obranných postojů vůči světu. Člověk totiž ve světě musí žít, jednat a uskutečnit své poslání...
  • Prvotní církev v první řadě neanalyzovala situaci, ale modlila se... (Benedikt XVI.) (tematický text) - Uprostřed těžkostí a v ohrožení se první křesťanské společenství nepokouší o nějakou analýzu toho, jak reagovat, nehledá obranné strategie ani nepřijímá nějaké opatření, nýbrž tváří v tvář zkoušce vstupuje do kontaktu s Bohem. Nežádá bezpečí před pronásledováním, ani Pánovu pomstu na těch, kteří uvěznili Petra a Jana. Žádá pouze, aby mu bylo dáno hlásat Boží slovo „s veškeré odvahou“.
  • Překvapení Ducha svatého vedou církev kupředu (papež František) (tematický text) - Bůh je Bohem novostí. »Všechno tvořím nové« (Zj 21,5), říká nám. A Duch svatý přišel právě proto, aby nás obnovil, a nepřetržitě pracuje na naší obnově. Trochu to působí obavy. V dějinách církve, počínaje tímto momentem až dodnes, můžeme najít mnoho takových obav z překvapení Ducha svatého. Je to Bůh překvapení. Existují však různé novosti!
  • Každý má v druhých to, co sám neobdržel (článek) - Náš stvořitel a Pán vše uspořádal tak, že když se chce někdo vyvyšovat pro dary, které obdržel, musí se zároveň pokořit pro ctnosti, které nemá. 
  • Představený ať umí v pravý čas mlčet a v pravý čas promluvit (Řehoř Veliký) (tematický text) - Když se pastýř bojí říci pravdu, nedělá nic jiného, než že svým mlčením vlastně utíká. 
  • ´NESVATÁ SVATOST´ CÍRKVE (článek) - K něčemu se přiznám: Pro mě má právě nesvatá svatost církve v sobě cosi nekonečně útěšného. Cožpak bychom před svatostí, která by byla bez poskvrny a která by nás jen soudila a upalovala, nutně nezmalomyslněli? A kdo by se o sobě odvážil tvrdit, že nemá zapotřebí, aby ho druzí snášeli a dokonce nesli?
  • 2. Duch svatý a církev (kapitola z knihy) - Duch svatý je pojítkem jednoty a společenství v jediném těle, jímž je církev.
  • 7. neděle velikonoční - C / Stůl slova (kázání) - Štěpánova situace může být chápána jako "modelová situace církve": církev je totiž pronásledována a kamenována vždy proto, protože neodpovídá duchu tohoto světa - a je tímto světem chráněna, když je poplatná jeho duchu místo Duchu Kristovu. Ale tato církev si podobně jako Štěpán může dovolit umírat, protože "vidí nebesa protržená" (obrazně: protržena směrem k nám, lidem, protože Bůh sám se vlomil do našich dějin) a vidí Syna člověka na Boží pravici.
  • Arogance ´vlastníků pravdy´ (komentář k encyklice Lumen Fidei, § 34) (článek) - Pevnost víry a arogance „vlastníků pravdy“ nepatří k sobě. Přesto ale tvrdá arogance někdy budí obdiv u souvěrců, a je pochopitelně odpudivá pro ostatní.
  • Bez Ducha svatého ... (patriarcha Ignatios IV.) (tematický text) - je evangelium mrtvou literou...
  • Biskup, který zmrzačil svou diecézi (článek) - Wolfgang vidí budoucnost Evropy lépe než mnozí jiní, a udělá proto něco, co všechny ohromí: chce  diecézi zmenšit tak, aby českým křesťanům dal českou diecézi s jejich vlastním biskupem a se sídlem v Praze. Jeho okolí vznáší protesty.
  • Biskupská hodnost je služba, nikoli honosná pocta (tematický text) - Je smutné vidět muže, který tento úřad hledá, podniká spoustu věcí, aby jej dosáhl, a když se mu to podaří, neslouží, ale naparuje se a žije jenom pro svou samolibost.
  • Boží tvář jsme ochudili svým šťouráním (článek) - Bůh nás nepřitahuje, protože je mocný, věčný či dokonalý, nýbrž nás láká Kristovou tváří a jeho příběhem pravé svobody a lásky. Možná jsme zvěstovali Boha hodného úcty a klanění, avšak nikoli Boha, který se směje a hraje si se svými dětmi. Bůh tak v našich kostelech umírá nudou.
  • Budoucnost církve (Joseph kardinál Ratzinger) (tematický text) - Nyní se zdá, že se katolická církev brzy bude moci srovnat s proslulými černými dírami ve vesmíru, s rozpadající se hvězdou, jejíž střed je už dávno neviditelný, a která se postupně scvrkává do trpasličí velikosti.
  • Byl Tomáš nevěřící, anebo závistivý? (článek) - Přestože každý z apoštolů, kteří viděli na vlastní oči vzkříšeného Ježíše, poskytl Tomášovi přesvědčivé svědectví, nechtěl uvěřit. Je možné, že jeho nevěřícnost plyne ze závisti. Lze vytušit jeho myšlenky: „Proč jsem nemohl být s ním? To není spravedlivé.“ Místo aby přiznal svou závist, hraje chytrého. Závist je zvláště absurdní tam, kde se dotýká duchovního života.
  • Církev - svátost lásky a milosrdenství (tematický text) - Přikázání milosrdenství se netýká pouze křesťana jako jednotlivce, platí také pro církev jako takovou. Poselství církve se musí projevovat konkrétní praxí a kulturou milosrdenství v celkovém životě církve.
  • Církev a církve - pluralita - ekumenismus - církev a svět (KGI) (tematický text) - Kristus chtěl jednu, ale ne jednotvárnou církev...
  • Církev a svatý Pavel / Benedikt XVI. (tematický text) - Důležité je povšimnout si, že slovo „Církev“ se téměř vždy u Pavla objevuje s přívlastkem „Boží“. Není to lidské sdružení, které by povstalo ze společných idejí nebo zájmů, nýbrž vzniká jako společenství svolané Bohem.
  • Církev bez poskvrny! (článek) - „Chceš dát svůj život Bohu, dobře, ale církvi? Opravdu věříš celé té instituci?“ To byla otázka, kterou mi položila moje kolegyně z Rádia, když jsem opouštěla práci, abych dala svůj život Kristu a následovala Ho. Jenže já jsem se s Kristem setkala právě tady, v této hříšné a velmi lidské církvi. Je to tady, v srdci církve, kde se rozlévá nejvíc nebeských milostí, darů a zázraků.
  • Církev dosáhne dokonalosti teprve v nebeské slávě (LG) (tematický text) - Církev, do níž jsme v Kristu Ježíši všichni voláni a v níž Boží milostí získáváme svatost, dosáhne dokonalosti teprve v nebeské slávě.
  • Církev je katolická, všeobecná (papež František) (tematický text)
  • Církev je už 2000 let hrdá na jednoho nerozumného mladíka (článek) - Štěpáne, Štěpáne, proč jen jsi nebyl trochu víc opatrný? Nemuseli by tě ukamenovat! Kdybys byl opatrnější, nemuselo se ti to stát... Proč jsi tolik mluvil o tom Kristu? Člověk přeci nemusí být hned fanatikem…
  • Církev je věrná Duchu svatému, když se nepokouší Jej ochočit (papež František) (tematický text) - Čím více se na své cestě víry a bratrského života pokorně necháváme vést Pánovým Duchem, tím snáze překonáme nedorozumění, rozdělení a spory a staneme se věrohodným znamením jednoty a pokoje. Věrohodné znamení toho, že náš Pán je vzkříšený a živý.
  • Církev je živá, protože Kristus je živý (Homilie Benedikta XVI. při mši svaté na zahájení pontifikátu) (článek) - Svatopetrské náměstí, 24.4.2005 10 hod.
  • Církev má tři rozměry (Lumen gentium) Aleš Opatrný (tematický text) - Církev má - obrazně řečeno - tři rozměry: výšku: historii – dnes dvoutisíciletou;  šířku: znamená mnohostrannou mnohovrstevnou skutečnost co do složení, významu, úkolů; hloubku: je Božím tajemstvím  v lidských dějinách. Koncil měl k dispozici velkou teologickou práci mnoha vynikajících teologů, kteří objevovali mimo jiné velké poklady dávné minulosti v díle církevních otců.
  • Církev nemá lnout k penězům a moci (papež František) (tematický text) - V církvi odjakživa existovalo pokušení zkaženosti. Nastává, když církev lne k moci a penězům, namísto věrnosti Pánu Ježíši, vládci pokoje, radosti a spásy. Dnešní evangelium je dokladem takové zkaženosti – velekněží a učitelé Zákona lpěli na majetku a moci a zapomněli na ducha. 
  • Církev není bunkrem nebo uzavřenou pevností (Meditace k Zelenému čtvrtku) (článek) - Na konci liturgie Zeleného čtvrtku budeme napodobovat Ježíšovu cestu. Tato cesta ale nesmí zůstat pouze liturgickým gestem. Má pro nás být výzvou stále znovu jej zapomenutého, vysmívaného, hledat tam, kde je osamělý; stát při něm tam, kde ho lidé nechtějí znát. 
  • Církev nežije ze sebe samé (článek) - Církev nežije ze sebe samé, nýbrž z evangelia a z evangelia stále čerpá orientaci pro svou cestu.
  • Církev nikdy nebude tak lákavá, jako Bůh sám... (článek) - Východiskem všech snah o živější církev, která by byla schopna lépe oslovit lidi, není pohled na církev samotnou se všemi jejími strukturami a úřady, akcemi a prohlášeními, strategiemi a metodami, nýbrž pohled na Boha, jak nám jej umožnil Ježíš.
  • Církev potřebuje pyšné lidi… (článek) - Apoštol Petr byl velmi namyšlený a pyšný muž.
  • Církev: SUPERDEMOKRATI či SUPERHIERARCHOVÉ ? (článek) - Extrémy demokracie a hierarchie Jedna malá církevní nadsázka Někteří věřící bědují nad tím, jak je v naší církvi málo demokracie. Jiní věřící se na zavádění demokratických prvků do života církve dívají úkosem. Odhlédněme na chvíli od specifického charakteru církve a zkusme si představit, co by se stalo, kdyby v církvi zcela převážili stoupenci jedné z těchto „skupin“. Píše se rok 2150...
  • Citáty z knihy: O víře dnes (Joseph Ratzinger) (tematický text) - Více než kdy dříve nám dnes Pán dává poznat, že pouze On může svoji církev zachránit. Církev náleží Kristovi a na něm je, aby se o ni postaral.
  • Důstojně žít Evangelium (Anton Srholec) (tematický text) - Církev se potřebuje osvobodit od svých zábran, od své vázanosti na moc, na úřad, na neomylnost. Od chorobných postojů, od nevědomosti, od vazby na minulost a na chorobnou politickou přítomnost. Od strachu, že něco zmeškáme, i od pýchy, že bez Boha něco zachráníme. Důstojně žít své Evangelium v této době, v důvěře, že tu lodičku vede přece jen On. Jen v Kristu je spása a on ji uskutečňuje i naším přičiněním. ( Anton Srholec: Experiment lásky, Na ceste 1989, 54-57)
  • Exercicie pro papeže (Christoph kardinál Schönborn) (tematický text)
  • Falešná jednota křesťanů? (článek) - V Písmu čteme i o falešné jednotě, kdy se lidé semkli ve své ctižádosti a svévolnosti. Např. text o stavbě babylonské věže: „Celá země byla jednotná v řeči i v činech. …  Tu si řekli vespolek: ‘Nuže, vybudujme si město a věž, jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme rozptýleni po celé zemi’…“ (Gn 11,1-4). Společenství se svorně, ale svévolně pro něco rozhodlo – a rozhodlo se špatně.
  • František nebo Dominik? (článek) - Někteří lidé uvažují o vstupu do řehole, ale nemohou se rozhodnout, zda jít k františkánům nebo k dominikánům. Nevidí mezi těmito řády žádný podstatný rozdíl. Na první pohled se zdají téměř stejné, když pomineme barvu hábitu. Čím se vlastně liší?
  • Gándí a návštěva kostela (tematický text) - Gándhí se jako student v Jižní Africe intenzivně zabýval četbou Bible. Velmi mu učarovalo Ježíšovo horské kázání.  Měl zato, že by křesťanství mohlo být řešením obtížného problému indického kastovnictví. 
  • Ideál jednoty v lásce se nemůže stát hasící pěnou jiných názorů /Kateřina Lachmanová/ (tematický text) - Někdy je totiž právě ve jménu lásky potřeba vyvolat konflikt, případně aktivně se zúčastnit nějakého sporu. O tom svědčí bezpočet příkladů z dějin, ze života světců i ze života samého Ježíše
  • Jako církev se orientujeme jen na věřící (článek) - Jako církev jsme pořád zvyklí se orientovat hlavně na věřící a zapomínáme, že jsme posláni i k nevěřícím – to jsou ty ztracené ovce z podobenství o pastýři, který opustí své stádo a jde hledat zatoulanou ovečku. Naše skutečnost je spíš opačná: ze sta ovcí máme v ovčinci jen jednu ovečku, kterou opečováváme, a těch devadesát devět se někam zatoulalo.
  • Je možné milovat církev a zůstat v reálu? (článek) - Je vůbec možné skloubit skutečně realistický pohled na církev a lásku k církvi?
  • Je třeba křesťanské hodnoty vyslovovat novým jazykem (Anton Srholec) (článek) - Je třeba odlišit podstatné od okrajového. Nevázat křesťanství na přežité formy. 

[nahoru]

Čtení z dnešního dne: Středa 23.8.

Sd 9,6-15; Mt 20,1-16

Komentář k Sd 9,6-15: Neužitečný bodlák že má vládnout nad stromy? Ale neověnčí jednou jeho pichlavé roští tvář Božího Syna?

Zdroj: Nedělní liturgie

Mediálně spolupracujeme:

CSM 2017 Olomouc / Celostátní setkání mládeže 15. - 20. 8. 2017

Festival United 24.8. - 26.8. 2017 Vsetín

sv. Bartoloměj (svátek 24.8.)

(23.8.2017) „Čím nás může tento takřka anonymní světec inspirovat?

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

(19.8.2017) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a...

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

(13.8.2017) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..." (odkaz na kna.cz)

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie

(13.8.2017) K čemu nám slouží tento svátek?

Abbé Pierre - výročí narození (* 5. 8.1912 + 22. 1.2007)

(4.8.2017) Francie je ke křesťanství poměrně vlažná. Přesto byl její nejpopulárnější osobností po mnoho desetiletí...

Proměnění Páně (6.8.)

(4.8.2017) Událost Proměnění Páně obrací náš pohled k Božímu světlu, abychom se tak vymanili z temnot života…

Jan Maria Vianney (svátek 4.8.)

(2.8.2017) “Má-li člověk Ducha svatého, jak sladké jsou všechna námahy tohoto světa“, říká svatý Jan Maria...

Sv. Ignác z Loyoly (svátek 31.7.)

(29.7.2017) Zakladatel Jezuitů. Ignác chtěl být původně rytířem a vstoupit do služeb kastilského krále Karla V. Nakonec...